Protokol o registrech úniků a přenosů znečišťujících látek (PRTR)
Protokol o registrech úniků a přenosů znečišťujících látek (PRTR)
O Protokolu o PRTR
Protokol o registrech úniků a přenosů znečišťujících látek (Protokol o PRTR) je první právně závaznou mezinárodní úmluvou o registrech úniků a přenosů znečišťujících látek. Protokol o PRTR vychází z Aarhuské úmluvy o přístupu k informacím, účasti veřejnosti na rozhodování a přístupu k právní ochraně v záležitostech životního prostředí (Aarhuská úmluva).
Cílem Protokolu o PRTRs je zlepšit přístup veřejnosti k informacím o životním prostředí založením integrovaného, celonárodního registru. Vytváření ucelených veřejných registrů znečišťování je, jak již bylo naznačeno výše, jedním ze závazků Aarhuské úmluvy. Protokol k této úmluvě (tj. Protokol o PRTR) deklaruje důležitost registrů úniků a přenosů znečišťujících látek jako mechanismu pro zvyšování odpovědnosti podniků, omezování znečištění a podporu udržitelného rozvoje. Účelem registrů znečišťování obecně je přispět k posílení integrovaného přístupu v ochraně životního prostředí a k podpoře šetrnějšího chování.
Protokol o PRTR byl přijat na mimořádném zasedání stran Aarhuské úmluvy 21. května 2003 v rámci páté ministerské konference „Životní prostředí pro Evropu“ konané v Kyjevě (Ukrajina). Protokol doposud podepsalo 38 států (včetně Evropského společenství).
Co se týče platnosti, Protokol o PRTR vstoupil v platnost pro smluvní strany devadesátým dnem po datu uložení šestnácté listiny o ratifikaci, přijetí nebo přistoupení. Šestnáctou smluvní stranou Protokolu o PRTR se 10. července 2009 stala Francie a 13. července 2009 ratifikovalo Protokol o PRTR Maďarsko. Byl tak překročen nutný počet ratifikací ke vstupu Protokolu o PRTR v platnost. Protokol o PRTR se tedy stal pro smluvní strany mezinárodně právně závazným od 8. října 2009. Česká republika dokončila ratifikační proces v červnu 2009. Průběžný stav ratifikace je možné sledovat zde.
Zasedání smluvních stran se koná pravidelně každé 4 roky, a to společně s obdobným zasedáním Aarhuské úmluvy. Další informace o těchto zasedáních smluvních stran lze dohledat zde.
Požadavky na registry znečišťování dle Protokolu o PRTR
Registr znečišťování má podle Protokolu o PRTR alespoň obsahovat informace o únicích a přenosech 86 znečišťujících látek (seznam tvoří přílohu Protokolu o PRTR), smluvní strany mohou nicméně vytvářet rozsáhlejší databáze (to je případ jak evropského registru, tak i tuzemského Integrovaného registru znečišťování životního prostředí – IRZ). Jedná se o látky s významnými negativními vlivy na životní prostředí a lidské zdraví (např. skleníkové plyny, látky způsobující kyselý déšť, těžké kovy, rakovinotvorné látky apod.).
Nezbytným rysem registrů znečišťování je veřejná bezplatná přístupnost a možnost veřejné kontroly. Data o znečištění v registru znečišťování musí být dostupná v koherentní, strukturované (podle zařízení, polohy, činnosti, vlastníka, znečišťující látky, složek atd.) a uživatelsky přívětivé (user friendly) podobě. Protokolem o PRTR je požadováno zajištění účasti veřejnosti i při vývoji národního registru (veřejnost může předkládat připomínky, informace, analýzy nebo stanoviska). Registry mají mít omezená ustanovení týkající se utajování. Již tradičním nástrojem pro publikaci ohlášených údajů je internet. V případě ČR tuto roli zastává již zmíněný tuzemský IRZ.
Hlavními parametry registrů znečišťování podle Protokolu o PRTR tedy jsou:
- Evidence úniků a přenosů minimálně 86 znečišťujících látek (v některých případech jde o skupiny látek) uvedených v příloze z různých typů bodových zdrojů;
- Poskytování dostupných dat o plošných zdrojích (např. dopravě);
- Pravidelná aktualizace na základě povinného periodického ohlašování;
- Omezené utajování údajů;
- Veřejná dostupnost, bezplatnost a uživatelská přívětivost;
- Poskytování údajů v koherentní a strukturované podobě (podle zařízení, polohy, činnosti, vlastníka, znečišťující látky, složek atd.);
- Poskytování odkazů na další registry znečišťování;
- Rozšiřitelnost o další látky;
- Otevřenost k připomínkám veřejnosti při vývoji a úpravách.
Dále smluvní strany musí zabezpečit, že údaje do registru znečišťování budou provozovatelé poskytovat povinně periodicky (každoročně) a to minimálně v následujícím rozsahu:
- Hlášení za jednotlivé provozovny s udáním geografické polohy (souřadnice, adresa);
- Hlášení o únicích látek do vody, ovzduší a půdy;
- Hlášení o látkách v odpadech nebo kategoriích odpadů přenášených mimo lokalitu provozovny;
- Hlášení o látkách v odpadních vodách přenášených mimo lokalitu provozovny.
Zapojení veřejnosti
Samostatně je nutné opakovaně vypíchnout požadavky na registry znečišťování z pohledu široké veřejnosti, jelikož se jedná o jeden ze základních rysů registrů znečišťování. Možná se jedná o ten vůbec nejdůležitější.
Veřejnost musí mít zajištěn bezplatný přístup k informacím v registru znečišťování bez nutnosti prokázat konkrétní zájem na těchto informacích. Registry znečišťování by měly být dostupné elektronicky prostřednictvím Internetu. Protokolem o PRTR je požadováno zajištění účasti veřejnosti i při vývoji národního registru. Veřejnost může předkládat připomínky, informace, analýzy nebo stanoviska.
Příslušné právní předpisy
- Protokol o registrech úniků a přenosů znečišťujících látek (v češtině)
- Protokol o registrech úniků a přenosů znečišťujících látek (v angličtině)
- Rozhodnutí o přistoupení EU k Protokolu o PRTR (v češtině)
- Rozhodnutí o přistoupení EU k Protokolu o PRTR (v angličtině)
- Doporučení Rady OECD k implementaci registrů úniků a přenosů znečišťujících látek (PRTR) (v angličtině)
Důležité dokumenty
- Příručka pro implementaci Protokolu o registrech úniků a přenosů znečišťujících látek (v angličtině) (PDF, 994,82 KB)
- Návod k implementaci Protokolu o registrech úniků a přenosů znečišťujících látek (PDF, 1,30 MB)
- Otázky a odpovědi k Protokolu o PRTR – leták (PDF, 63,17 KB)
- Brožura OECD k PRTR (v angličtině) (PDF, 1,04 MB)
Odkazy
- Stránky EHK OSN k Protokolu o PRTR
- PRTR.NET
- Centrum pro PRTR data / OECD Monitoring and preventing industrial pollution
- Zasedání smluvních stran Protokolu o PRTR
- Integrovaný registr znečišťování životního prostředí (IRZ)
- Informace o Protokolu o PRTR na webových stránkách IRZ
- Národní kontaktní osoba: Ing. Mgr. Eduard Hlavatý
- odbor posuzování vlivů na životní prostředí a integrované prevence
- Telefon: +420 26 712 23 91
- E-mail: Eduard.Hlavaty@mzp.gov.cz
Dokumenty
-
Aktuality k Aarhuské úmluvě
Aktuality k Aarhuské úmluvě1. Příprava národní zprávy o implementaci Aarhuské úmluvy v období 2021–2024Česká republika jako smluvní strana Úmluvy má povinnost předkládat zprávu o jejím provádění.
-
Evropské centrum pro střednědobé předpovědi počasí (ECMWF)
Sdružení evropských meteorologických služeb se sídlem v anglickém Readingu, které se zabývá vývojem a přípravou střednědobé předpovědí počasí pro Evropu.
-
Evropská organizace pro využívání meteorologických družic (EUMETSAT)
Evropská organizace pro využívání meteorologických družic (EUMETSAT - European Organisation for the Exploitation of Meteorological Satellites) je mezinárodní vládní organizace zabývající se vývojem, provozem a využitím meteorologických družic...
-
Program Copernicus (dříve GMES)
Program Evropské unie Copernicus je program pozorování a monitorování Země zkoumající naši planetu a její životní prostředí ku prospěchu všech evropských občanů.
-
Úmluva o účincích průmyslových havárií přesahujících hranice států, Helsinki, Finsko, 1992
Convention on the Transboundary Effects of Industrial Accidents, Helsinki, Finland, 1992Cílem Úmluvy je předcházet škodlivým účinkům závažných průmyslových havárií přesahujících hranice jednotlivých států na lidské zdraví, životní prostředí a...
-
Basilejská úmluva o kontrole pohybu nebezpečných odpadů přes hranice států a jejich zneškodňování, Basilej 1989
Basel Convention on the Control of Transboundary Movements of Hazardous Wastes and their Disposal, Basel 1989Basilejská úmluva o kontrole pohybu nebezpečných odpadů přes hranice států a jejich zneškodňování představuje nejvýznamnější globální...
-
Mezinárodní úmluva o regulaci velrybářství
International Convention for the Regulation of Whaling (ICRW)Mezinárodní úmluva o regulaci velrybářství je globální smlouvou, která byla sjednána ve Washingtonu dne 2. prosince 1946 sedmnácti tehdejšími velrybářskými státy.
-
Dohoda o ochraně africko-euroasijských stěhovavých vodních ptáků (AEWA)
Je nejrozsáhlejší dohodou uzavřenou v rámci Úmluvy o ochraně stěhovavých druhů volně žijících živočichů (Bonnská úmluva). Dohoda byla sjednána 16. června 1995 v Haagu a v platnost vstoupila 1.listopadu 1999. Česká republika je členem od 1. září 2006.
-
Úmluva OSN o boji proti desertifikaci v zemích postižených velkým suchem nebo desertifikací, zvláště v Africe
Úmluva OSN o desertifikaci byla sjednána v Paříži v roce 1994.
-
Úmluva OSN o boji proti desertifikaci v zemích postižených velkým suchem nebo desertifikací, zvláště v Africe
United Nations Convention to Combat Desertification in those Countries Experiencing Serious Drought and/or Desertification, particularly in Africa, Paris 1994Úmluva OSN o desertifikaci byla sjednána v Paříži v roce 1994.
-
Smlouva o Antarktidě
Smlouva o Antarktidě, Washington, 1959Antarctic Treaty, Washington, 1959Sjednání Smlouvy o Antarktidě bylo výsledkem obnovené spolupráce v oblasti Antarktidy po druhé světové válce.
-
Ramsarská úmluva o mokřadech
Ramsar Convention on WetlandsÚmluva o mokřadech, majících mezinárodní význam především jako biotopy vodního ptactva byla podepsána prvními státy 2. 2. 1971 v íránském městě Ramsar (odtud zkrácený název „Ramsarská úmluva“), v platnost vstoupila v r....
-
Úmluva Rady Evropy o krajině
Council of Europe Landscape Convention Úmluva Rady Evropy o krajině (dále jen „Úmluva“) je výsledkem společného zájmu zemí v úsilí o udržitelnost rozvoje krajiny, založeném na vyvážených harmonických vztazích mezi sociálními potřebami, hospodářskou...
-
Kjótský protokol k Rámcové úmluvě OSN o změně klimatu
Kyoto Protocol to the United Nations Framework Convention on Climate ChangeKjótský protokol k Rámcové úmluvě OSN o změně klimatu (dále jen „Protokol“) byl přijat v prosinci roku 1997.
-
Pařížská dohoda
Pařížská dohoda (dále jen „Dohoda“) byla přijata smluvními stranami Rámcové úmluvy OSN o změně klimatu (Úmluva) v prosinci 2015.
-
Rámcová úmluva OSN o změně klimatu
Rámcová úmluva OSN o změně klimatu, Rio de Janeiro, 1992UN Framework Convention on Climate Change/UNFCCC, Rio de Janeiro 1992Rámcová úmluva OSNRámcová úmluva OSN o změně klimatu (dále jen „Úmluva) byla přijata na Konferenci OSN o životním prostředí a...
-
Mezinárodní smlouvy v oblasti životního prostředí
Česká republika je smluvní stranou několika desítek důležitých mnohostranných environmentálních smluv.
-
Mezivládní vědecko-politická platforma pro biologickou rozmanitost a ekosystémové služby (IPBES)
Mezivládní vědecko-politická platforma pro biologickou rozmanitost a ekosystémové služby (IPBES)
-
Karpatská úmluva
Základní informace o Karpatské úmluvě
-
Bernská úmluva
Základní informace o Bernské úmluvě
-
Nagojský protokol
Základní informace pro uživatele genetických zdrojů v ČR v návaznosti na právní předpisy související s Nagojským protokolem o přístupu ke genetickým zdrojům a spravedlivém a rovnocenném sdílení přínosů plynoucích z jejich využívání
-
Úmluva Rady Evropy o krajině
Cílem Úmluvy Rady Evopry o krajině je podpořit ochranu, péči a plánování v krajině a organizovat mezinárodní spolupráci v této oblasti. Úmluva je výsledkem společného zájmu zemí v úsilí o udržitelnost rozvoje krajiny, založeném na vyvážených harmonických vztazích mezi sociálními potřebami, hospodářskou činností, ochranou a tvorbou životního prostředí.