Čistá mobilita
Jedním z nejdůležitějších úkolů MŽP je zajištění pro člověka kvalitního a zdravého životního prostředí. Doprava je jedním z fenoménů, který má výrazný vliv na kvalitu životního prostředí a zdraví obyvatel.
Většina obyvatel České republiky je soustředěna ve městech a dojíždění za prací do měst je rovněž obrazem současné doby. Doprava emitující rizikové látky a hluk z hlediska životního prostředí a zdraví je ve stávajícím technickém provedení prozatím hlavním limitujícím faktorem zvyšování kvality života obyvatel především ve městech, kde je soustředěna většina populace.
Emise rizikových látek z dopravy (z naftových a benzinových motorů) zásadní měrou ovlivňují nepříznivou imisní situaci ve velkých a středních městech a dokonce v celých regionech. Dochází i k častému překračování imisních limitů pro zdravotně škodlivé látky.
Hlavním cílem čisté mobility by mělo být především snižování zdravotně rizikových emisí z dopravy, kterými jsou zejména rizikové emise prachových mikročástic menších než 10 mikrometrů, tzv. PM10, částice PM2,5, dále polycyklické aromatické uhlovodíky, benzen, aldehydy, oxidy dusíku, prekurzory ozónu, těžké kovy a prach.
Národní akční plán čisté mobility
Zastřešujícím národním dokumentem pro oblast rozvoje alternativních pohonů v dopravě je tzv. Národní akční plán čisté mobility. Dne 28. srpna 2024 vláda svým usnesením č. 590 schválila 2. aktualizaci Národního akčního plánu čisté mobility (NAP CM), kterou předložilo Ministerstvo průmyslu a obchodu ve spolupráci s Ministerstvem dopravy a Ministerstvem životního prostředí.
Aktualizace dokumentu navazuje na první verzi NAP CM schválenou v roce 2015 a na její aktualizaci z roku 2019. Materiál vychází především z evropského Nařízení o zavádění infrastruktury pro alternativní paliva, známého jako „nařízení AFIR“. Zohledňuje ale celou řadu další nové unijní legislativy i současné trendy. Důležitým cílem bylo provázat NAP CM s dalšími národními strategiemi v oblasti energetiky a klimatu - Politikou ochrany klimatu, Aktualizací Vnitrostátního plánu České republiky v oblasti energetiky a klimatu či Státní energetickou koncepcí.
Aktualizace NAP CM přináší zhodnocení dosavadního vývoje a současného stavu jednotlivých druhů alternativních pohonů a příslušné infrastruktury v České republice. Zároveň nastiňuje očekávaný budoucí vývoj v oblasti rozvoje vozidel s alternativními pohony, zejména v oblasti elektromobility, vodíkové mobility a využití zemního plynu, nově se zaměřuje také na nesilniční druhy dopravy (železniční, lodní a letecká doprava). Přitom bere v úvahu již schválená a realizovaná opatření.
Dokument byl připravován ve spolupráci s dalšími dotčenými ministerstvy a expertními pracovními skupinami. Tyto pracovní skupiny definovaly cíle pro roky 2025, 2030 a 2035 a navrhly opatření pro rozvoj vozového parku i dobíjecí infrastruktury pro silniční, železniční, leteckou a lodní dopravu, včetně infrastruktury pro vodíkové čerpací stanice a LNG.
Mezi schválená opatření patří například podpora modernizace veřejné a nákladní dopravy, podpora pro zranitelné skupiny obyvatel nebo rozvoj sdílených služeb a e-carsharingu. Důležitou součástí je také podpora výstavby veřejné a neveřejné infrastruktury pro elektrická vozidla a vozidla na vodík či biometan. V oblasti nesilniční dopravy půjde zejména o zavádění alternativních paliv v železniční dopravě. Na financování těchto opatření se plánuje využití zdrojů z Národního plánu obnovy, Operačního programu Doprava, Modernizačního fondu nebo Sociálního klimatického fondu.
Rolí MŽP bude pokračovat v podpoře nákupu vozidel s alternativním pohonem pro municipality, kraje či státní příspěvkové organizace, kde bylo od roku 2016 vyhlášeno celkem 5 výzev za 1 mld. Kč (400 mil. Kč z Národního programu životní prostředí a 600 mil. Kč z Národního plánu obnovy). Návazná výzva je plánována na rok 2025 z Modernizačního fondu. Kromě veřejného sektoru MŽP plánuje z Modernizačního fondu nově podpořit také modernizaci železniční dopravy (osobní i nákladní), městskou hromadnou dopravu nebo nákladní dopravu. První výzvy budou vyhlášeny do konce roku 2024.
2. Aktualizace Národního akčního plánu čisté mobility (PDF, 1.72 MB)
Soubor opatření v oblasti čisté mobility
- Medializace čisté mobility, vzdělávání a osvěta a propojení se současnými iniciativami a programy (Evropský týden mobility, Místní agenda 21, CIVITAS, Smart Cities, Projekt Zdravé město, Program podpory NNO apod.)
- Podpora projektů v oblasti technologického vývoje zaměřených na alternativní druhy dopravy a paliv
- Vytvoření podmínek na národní úrovni pro intenzivní rozvoj alternativní dopravy a managementu mobility snižující emise rizikových látek
- Podpora zavádění elektromobility a vývoj efektivnějších systémů a infrastruktury pro elektromobilitu.
- Podpora využívání biometanu v dopravě (bioCNG, bioLNG)
- Podopora využití vodíkových technologií v dopravě
- Podpora využívání alternativních druhů dopravy ve veřejném i soukromém sektoru a příprava České republiky na postupný odklon od využívání ropy v dopravě z ekonomických i strategických důvodů
- Modernizace legislativního rámce ve prospěch čisté mobility a snižování administrativní zátěže
- Škála ekonomických stimulů a narovnání trhu internalizací externích nákladů a škod z rizikových látek s cílem vyrovnaného financování
- Rozvoj nemotorové dopravy a veřejné dopravy
- Rozvoj opatření zlepšení mobility ve městech – podpora bikesharingu (elektro-bikesharingu) a carsharingu (eco-carsharingu)
- Podpora intermodální dopravy ve městech a aglomeracích (návaznost železniční, veřejné hromadné dopravy a nemotorové dopravy)
- Podpora systémů Park&Ride a Kiss&Ride
- Podpora zavádění Nízkoemisních zón ve městech
- Podpora implementace Strategických plánů/rámců udržitelného rozvoje měst (SUMP)