Posuzování vlivů na životní prostředí
Posuzování vlivů na životní prostředí (dále jen „proces EIA a proces SEA“) je v České republice upraveno zákonem č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí, ve znění pozdějších předpisů.
Proces posuzování vlivů záměrů a koncepcí na životní prostředí je založen na systematickém zkoumání a posuzování jejich možného působení na životní prostředí. Smyslem je zjistit, popsat a komplexně vyhodnotit předpokládané vlivy připravovaných záměrů a koncepcí na jednotlivé složky životního prostředí a veřejné zdraví ve všech rozhodujících souvislostech. Cílem procesu EIA je zmírnění nepříznivých vlivů realizace záměru nebo uplatnění koncepce na životní prostředí.
V rámci procesu EIA jsou posuzovány stavby, činnosti a technologie uvedené ve výše zmíněném zákonu. Projekty posuzované v procesu EIA jsou například stavby technické infrastruktury, průmyslové a zemědělské provozy, těžby nerostných surovin atd.– nově budované, ale i jejich změny, tj. rozšiřování, změny technologií, zvýšení kapacity apod.
Proces EIA probíhá vždy dříve, než jsou záměry povoleny a než se započne s jejich vlastní realizací. Bez závěru procesu EIA nesmí povolující úřad (např. stavební úřad) rozhodnout o povolení záměru.
V rámci procesu SEA jsou posuzovány koncepce zpracované nebo zadané orgánem veřejné správy a následně orgánem veřejné správy schvalované nebo ke schválení předkládané, které stanoví rámec pro budoucí povolení záměrů uvedených v příloze č. 1 k výše zmíněnému zákonu, zpracovávané např. v oblasti zemědělství, nakládání s povrchovými nebo podzemními vodami, energetiky, průmyslu, dopravy, odpadového hospodářství, územního plánování nebo regionálního rozvoje, příp. jejich změny. Proces SEA provádí posuzování koncepcí na úrovni celostátní (Dopravní sektorové strategie 3. fáze, pro období 2024 – 2030 s výhledem do roku 2050, územní rozvojový plán), regionální (Aktualizace Regionální surovinové politiky Libereckého kraje 2019, Územní energetická koncepce Moravskoslezského kraje na období 2020 - 2044, Koncepce rozvoje silniční sítě na území kraje Vysočina, zásady územního rozvoje, ad.) a místní (Strategický plán rozvoje statutárního města Opavy 2021+, Adaptační strategie na změnu klimatu města Havířova, Program rozvoje Plzeňského kraje 2022+, územní plány ad.).
Stanovisko SEA je neopominutelným podkladem pro konečný návrh koncepce, bez kterého nemůže být koncepce právoplatně schválena. Schvalující orgán je při dalším postupu povinen v koncepci zohlednit závěry posuzování uvedené ve stanovisku, příp. odůvodnit, proč tak neučinil nebo učinil jen z části.