II. etapa stavby dopravního terminálu v Uherském Brodě dokončena

Po necelých dvou letech od zahájení stavby byl 1. dubna 2016 slavnostně zahájen provoz dopravního terminálu v Uherském Brodě. Grant na tento projekt ve výši 5,5 mil. švýcarských franků (tj. cca 109 mil. Kč dle směnného kurzu v době schválení) byl poskytnut v rámci Programu švýcarsko-české spolupráce [1] na snížení hospodářských a sociálních rozdílů v rámci rozšířené Evropské unie.
Díky projektu II. etapy stavby dopravního terminálu v Uherském Brodě [2] mají cestující komfortnější přístup ke stanovištím veřejné dopravy a zkrátí se jim i přestupní časy v místě regionálního dopravního uzlu. Zároveň se zlepšila organizace dopravy v území. Dále se zvýšila bezpečnost cestujících vytvořením odbočovacího pruhu k dopravnímu terminálu, světelné křižovatky a oddělením pojízdných tras od pochůzích. Navíc je v celém území nově zajištěn bezbariérový přístup. Stavba dopravního terminálu zajistila kompletní integraci autobusové, železniční, městské hromadné, osobní automobilové a pěší dopravy v Uherském Brodě do jednoho dopravního uzlu.
„Věřím, že realizace tohoto projektu přinese občanům Uherského Brodu i přilehlého okolí nejen zlepšenou dopravní obslužnost a komfort, ale také posílí zájem obyvatel města o využití veřejné dopravy a přispěje ke snížení automobilové zátěže i emisních hodnot v ovzduší," říká ředitel odboru finančních a dobrovolných nástrojů MŽP Tomáš Kažmierski.
Celkové náklady stavby původně činily zhruba 140 mil. Kč, díky veřejným soutěžím na zhotovitele stavby se ale snížily zhruba o 40 mil. Kč. Po jednání se švýcarskou stranou bylo dohodnuto, že vzniklé úspory budou použity na rozšíření parkovacích ploch, rekonstrukci „velkých“ schodů vedoucích k nádraží a dokončení stavebních úprav v kolejišti, včetně vytvoření nového bezbariérového nástupiště pro druhý směr příjezdu vlaků. O využití dalších úspor vzniklých v rámci dotačního programu Uherský Brod nadále jedná s poskytovatelem dotace.
„Díky vzájemné spolupráci všech zainteresovaných subjektů, včetně navazujících projektů ČD, ČSAD a zejména společným úsilím SŽDC a města Uherský Brod za významné finanční podpory z Programu švýcarsko-české spolupráce, se podařilo vybudovat moderní dopravní terminál, který bude sloužit jak pravidelným cestujícím v celé spádové oblasti, tak i turistům mířícím do historického královského města, které je vstupní branou do Bílých Karpat, a zvýší význam dopravního uzlu veřejné dopravy v Uherském Brodě,“ řekl Patrik Kunčar, starosta Uherského Brodu.
Pro Uherský Brod se jedná o velmi významný a rozsáhlý dopravní projekt – rozloha upravované plochy autobusových nástupišť činí 2 432 m2, plocha chodníků 3 885 m2, plocha vozovek 5 118 m2, plocha sadových úprav 1 980 m2 a plocha vlakového perónu 448 m2. 12 nových zastřešených autobusových stání bezprostředně navazuje na železniční perón v délce 150 m realizovaný partnerem projektu, Správou železniční dopravní cesty. Na nově realizovaném parkovišti západ vzniklo 83 parkovacích míst v režimu Park+Ride pro cestující veřejnou hromadnou dopravou. Dalších 35 míst v režimu Kiss+Ride, určených pro krátkodobé zastavení k přestupu na hromadnou dopravu je pak k dispozici na východní straně poblíž nádražní budovy. Součástí projektu byla rovněž demolice nevyužívaných skladových objektů, přemístění nákladové rampy železnice, rekonstrukce inženýrských sítí, oprava komunikace ulice Pod Valy, včetně světelně řízené křižovatky „U Racioly“, obnova a doplnění městského mobiliáře a výsadba nové zeleně v celém území.
Cestující najdou zázemí v nádražní budově, kterou zrekonstruovaly v rámci svého navazujícího projektu České dráhy do původní podoby se slováckými ornamenty. Cestujícím slouží k lepší informovanosti o příjezdech a odjezdech vlaků i autobusů nový informační systém, řešený ve spolupráci s partnerem projektu, kterým je Koordinátor veřejné dopravy Zlínského kraje. Namísto rušného dopravního uzlu se prostor před nádražím proměnil v klidovou zónu, stejně jako tomu bylo v minulosti, kdy bylo využíváno jako veřejné prostranství se zelení. Novým prvkem je dominantní fontána s uměleckým dílem sochaře Ondřeje Olivy a pylon s hodinami. Přibylo 41 nových laviček, 60 stání pro jízdní kola a vysazeno bylo 24 stromů.
Poznámky:
[1] Řídícím orgánem Programu švýcarsko-české spolupráce je Ministerstvo financí, které jeho realizaci dozoruje v úzké spolupráci se švýcarským donorem (v ČR zastoupen prostřednictvím Švýcarského velvyslanectví). MŽP vystupuje jako zprostředkující subjekt pro prioritu životní prostředí a infrastruktura. MŽP působí jako poskytovatel dotace a monitoruje finanční a technickou realizaci projektů v souladu s Rozhodnutím o poskytnutí dotace.
[2] Projekt byl podpořen v rámci druhé tématické oblasti Životní prostředí a infrastruktura, přičemž podmínkou bylo splnění všech požadovaných kritérií pro cíl 3 – zlepšení managementu, bezpečnosti a spolehlivosti komunálních a regionálních systémů veřejné dopravy zaměřený na budování infrastruktury pro veřejnou dopravu, úpravu přednádražních prostor a propojení městské a příměstské veřejné dopravy. Partnery projektu byla Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) a Koordinátor veřejné dopravy Zlínského kraje (KOVED).
Kontakt pro média:
Jana Taušová
zástupkyně tiskové mluvčí MŽP
Tel.: +420 739 242 379
E-mail: tiskove@mzp.cz
starosta Uherského Brodu
Tel.: +420 732 972 121
Elen Sladká
tisková mluvčí MÚ Uherský Brod
Tel.: +420 737 433 748